Hoe stop je perfectionisme?


Doe jij ook regelmatig je stinkende best om erbij te horen? Misschien bezoek je regelmatig dansfeestmarathons. Terwijl je eigenlijk veel liever naar de film gaat. Of ergens een wijntje drinkt met je vriendinnen. Of ben jij zo iemand die stiekem vroeg opstaat om een kwartiertje later toonbaar naast je nieuwe vriendje wakker te worden?

Ja, dit komt echt voor!

Ikzelf vind deze erg herkenbaar. Je schoonouders komen op bezoek, en het huis moet schoon. Best logisch toch?  Beetje zuigen, ruimen, lapje over de wc bril en appeltaart in de koelkast. Goed genoeg. Je bent wie je bent, tenslotte. Maar als je bijna maniakaal je hele huis gaat schoonmaken, veel te dure hapjes aanschaft en alles verwijdert waar je je voor schaamt (bedenk zelf maar een boek of cd), dan is er meer aan de hand. Dan heb je waarschijnlijk last van wat in de PRI-therapie (Past Reality Integration) valse hoop wordt genoemd.

Wat is valse hoop?

Valse hoop is een afweermechanisme. Je hebt als kind niet voldoende liefde en aandacht gekregen. Die hoop je als volwassene alsnog te krijgen van je schoonouders, je werkgever of je vriendje. Door heel erg je best te doen. De waardering van je schoonmoeder is dus eigenlijk compensatie voor de liefde en aandacht die je als kind niet hebt gekregen. Hier ben je je meestal helemaal niet bewust van!

Als je die bevestiging van je schoonouders niet krijgt, vind je dat het aan jou ligt. Je zult nog beter je best moeten doen. En helaas doe je dat vaak ook. Gewoon nog een tandje erbij.

Voel je de stress?

Waaraan merk je dat je last hebt van valse hoop?

  • Vaak heb je een gevoel van urgentie in situaties waarin dat helemaal niet nodig is. ‘Ik moet dat rapport NU afmaken’. Terwijl je daar nog best even de tijd voor hebt. Of: ‘mijn nieuwe vriendin komt op bezoek, ik moet NU een nieuwe bank aanschaffen. Die ouwe kan echt niet meer’.

  • Als het niet lukt ervaar je veel stress. Het lukt je niet om hierover je schouders op te halen. Tis maar een bank….

  • Aan de andere kant kun je juist een gevoel van euforie of geluk ervaren als het je wel lukt dat rapport af te maken.

Helaas duurt dit geluksgevoel niet lang. Het gaat je namelijk uiteindelijk niet om de waardering van je manager. Je echte behoefte aan waardering is afkomstig uit je kindertijd, en kan nooit meer worden vervuld.

Ingeborg Bosch, de ‘moeder’ van de PRI legt dit zo uit: stel dat je als kind altijd veel honger had. Dan kun je als volwassene zoveel eten als je wilt, maar het zal nooit iets veranderen aan het feit dat je als kind bijna doodging van de honger.

Dat is het slechte nieuws. Je schoonouders of werkgever of partner kunnen je nooit geven wat je vroeger als kind nodig had.

Het goede nieuws is: het hoeft ook niet meer! Je bent nu immers volwassen. Je kunt zelf je eigen erkenning, liefde en aandacht organiseren.

Hoe stap je uit de valkuil van de valse hoop?

1. Het begint bij bewustwording

Herken je dit patroon van hard werken en ‘pleasen’? Ben je misschien gevoelig voor de bekende stressziekten, zoals burn-out of chronische vermoeidheid? Dan kan het zinvol zijn te onderzoeken bij jezelf of je last hebt van valse hoop. Hoe harder je aan het werk bent, hoe meer adrenaline je nodig hebt om op de been te blijven. Voor je het weet heb je chronische stress en een burn-out.  

2. Stop en voel

Stop met schoonmaken, of met zoeken naar die perfecte jeans. En voel wat dit met je doet. Dit kan heel pijnlijk zijn. Maar weet dat dit oude pijn is, die hoort bij het kind dat je was. Je loopt nu geen gevaar! Dit wil niet zeggen dat er geen vervelende dingen kunnen gebeuren. Maar die kun je wel aan.

3. Ga voor completer in plaats van beter

Het is vreselijk vermoeiend om die ‘vervelende’ eigenschappen van jezelf te blijven verbergen. Alsof je dagenlang 6 strandballen onder water probeert te houden. Hoe lang hou je dat vol? Ontspan en laat geen beter, maar een completer beeld zien van jezelf!

Herken je dit, en wil je graag de tools aangereikt krijgen om je stress te tackelen, en een leven te creëren dat bij je past? 

Vraag dan een gratis oriëntatiegesprek  bij me aan, of volg de workshop 2 young 2 burnout!

 

 

 

 

Terug naar overzicht

Webdesign Arnhem | Foto’s Carola: Zefanja Hoogers | Illustraties en logo: Emily Bechthold